Dozoreli stroj

0
354

DOZORELI STROJ

Grad Rače, 24.5.2024 ob 19.00

DOZORELI STROJ je dogodek, ki se veže na transdisciplinarno opero Op.1: HOMO FABER, ki sta jo zasnovala Izidor Leitinger in Karmina Šilec in je bila premierno izvedena decembra 2023.

S premierno projekcijo in pogovorom z avtorji bomo podrobneje predstavili glasbeni film Op.1: HOMO FABER, adaptacijo Rudija Urana žive izvedbe slovenske novitete, ki je sedaj izšla na DVD-ju. Izzid plošče navdihujejo ljudje, ki se ukvarjajo z na videz monotonim ali nevarnim ali zapletenim delom; vsem pa je skupen izraz na obrazu, ki teži k zbrani spokojnosti. Gre za občutek miru in umirjenosti, izhajajoč iz dobro urejenega, discipliniranega dela, opravljenega s tihim in zadovoljnim umom. Glasbeni film spreminja pogled na nekaj, oziroma podpira preživetje tega, kar morda danes nima več razloga obstajati.

 

Transdiciplinarna opera Op.1: HOMO FABER v produkciji Carmine Slovenice se osredotoča na intimno povezavo med roko in glavo ter v ospredje postavlja idejo rokodelstva. Avtorja analizirata zvokovne prvine, ki nastajajo ob klepanju kose, obdelovanju lesa in kovin, klesanju kamna, brušenju, ličkanju, mesenju testa, tkanju in drugih opravilih. Te zvokovne celice sintetizirata v glasbeno delo skozi povezavo z živo izvedbo na glasbenih instrumentih, s petjem, z besedo, s predmeti in z umestitvijo v prostor. Različne elemente, ki nastajajo ob izvajanju rokodelskih opravil, razumeta kot inspiracije za razvoj inkluzivne odrske kompozicije. Ob glasbenem delu, ki temelji na elektronski glasbi (Izidor Leitinger), glasu (vokalna skupina Fantje na vasi) in različnih glasbilih (Boštjan Gombač), v projektu sodelujejo tudi obrtniki, rokodelci in kmetje, ki opravljajo lastne poklice. Projekt vodi ideja o povezovanju na videz nepovezljivih medijev: glasba in zvoki, ki nastajajo ob delu in opravilih, se prepletajo, plastijo in ustvarjajo kompleksen zvočni dogodek.

 

Hkrati bomo predstavili še izzid DVD-ja glasbeno scenskega projekta Fortuna Fauvelu ne bo par! (2024) in CD plošče BALKANIKA 2 (2023). Temeljni material choregie projekta Fortuna Fauvelu ne bo par! je glasbeno-scensko delo skladatelja Lojzeta Lebiča: Fauvel ’86  za soliste, mešani zbor, klavir, tolkala, priročna glasbila in magnetofonski trak (delno prirejeno za izvedbo z dekliškim zborom). Izdaja v letu 2024 sovprada s skladateljevo 90 obletnico.

Nov album BALKANIKA 2 prinaša posnetke z uspešnega koncerta v SNG Drama Ljubljana, kjer so ob zboru Carmina Slovenica Balkaniko soustvarili Vasko Atanasovski, Janez Dovč, Zvezdana Novaković, Nino Mureškič in drugi.

 

Na založniškem področju je Carmina Slovenica doslej izdala številne studijske posnetke, posnetke koncertov in projektov, dokumentarni film, knjige in druge strokovne publikacije. Knjige, CD-ji ali DVD plošče za Carmino Slovenico niso samo fizični proizvodi, so koncentrati energije avtorjev ali izvajalcev ter prizadevanj založnika, da do uporabnika prenese sporočilo v čim boljši obliki.

Dozoreli stroj bodo oblikovali Karmina Šilec, Izidor Leitinger, Fantje na vasi, Rudi Uran, Tanja Lužar in Danilo Ženko.

Produkcija: Carmina Slovenica v sodelovanju s KUD RAČE – koncertna dejavnost

… Od glasbenih, pravzaprav bolj glasbeno-scenskih projektov, ki jih vodi Karmina Šilec, lahko pričakujemo marsikaj, gotovo pa ne konvencionalnosti. V smislu inovativne presenetljivosti in neobičajnosti ter umetniške prepričljivosti je tako na specifičen način izpolnila pričakovanja tudi transdisciplinarna opera Op. 1: homo faber, pred do zadnjega sedeža napolnjenim avditorijem … (Večer)

… Mnogoplastno, umetniško prepričljivo, a vse prej kot lahkotno delo … (Večer)

… nabita z mnogoterimi sopomeni, antropološkimi, psihološkimi, sociološkimi, že kar filozofskimi pre- izpraševanji o utilitarni proizvodnji ter njenih najrazličnejših vidikih, konceptih in kontekstih. Pa tudi o uporu delavcev, sabotiranju, uničevanju orodij in strojev (ni naključje, da je angleški izraz luddite po- doben latinskemu ludus), ki so v industrij- ski dobi nadomestili neposredno ročno delo. Zdaj ga robotizacija izpodriva še bolj, umetna inteligenca pa posega na področje miselne (tudi umetniške) ustvarjalnosti in svobode, kar daje bojaznim o razčlovečenju še dodatno aktualnost … (Večer)

… z glasbo in harmonično umirjeno mizansceno ter igro svetlobe sproža estetsko ugodje, po drugi ga ruši z občasnim truščem in z vizualijami spodbujenim nelagodjem. Predvsem pa spodbuja k večplastni in sploh ne nujno prijetni kontemplaciji o realnosti nasploh ter vlogi človeka in njegovih prizadevanj v njej posebej … (Večer)