Nadar. Portretne mojstrovine

0
558
V Narodni galeriji bo od 13. oktobra 2021 do 16. januarja 2021 na ogled razstava  
  NADAR.
Portretne mojstrovine

 

 
  Na ogled bo 41 podob eminentnih predstavnikov evropske kulture, ki jih je v drugi polovici 19. stoletja v tehniki mokrega kolidija v studiu v Parizu fotografiral Nadar. To je umetniški vzdevek, ki si ga je Gaspard-Félix Tournachon (1820–1910) nadel v svoji karieri novinarja, pisatelja, karikaturista in predvsem fotografa.

 

Nadar je v veliki meri prispeval k uveljavitvi fotografije kot nove umetnostne zvrsti. Svoj prvi fotografski atelje je odprl leta 1856 in upodobil vrsto vidnih osebnosti, ki sijajno izrišejo podobo časa političnih in družbenih sprememb ter nastopa modernizma v Parizu. Pred njegovim objektivom so se zvrstili literati Victor Hugo, George Sand, Charles Baudelaire, Emile Zola in Ivan Sergejevič Turgenjev, skladatelji Giuseppe Verdi,  Gioachino Rossini in Hector Berlioz pa tudi slikarji Eugène Delacroix, Gustave Courbet in Eduard Manet.

 

Nadar je bil tudi prvi, ki je posnel fotografijo Pariza iz zraka z balonom na vroči zrak (1858) ter pariške katakombe (1861), v katerih je bila popolna tema in je ob tem zaščitil patent fotografiranja s pomočjo umetne svetlobe.

 

Razstavo je pripravil pariški muzej Jeu de Paume v sodelovanju z mediateko francoskega ministrstva za kulturo.  Predstavitev v Ljubljani je podprl Francoski inštitut v Sloveniji.

 

Več o razstavi v priponkah.

 

 
  Nadar: »Česar se ne da naučiti, je občutek za svetlobo − umetniški učinek svetlobe v različnem delu dneva in v različnih letnih časih. Kot umetnik morate reproducirati interakcijo enega ali več takšnih učinkov na fiziognomijo portretirančevega obraza.”

 

Nadar, Félix Tournachon, ok. 1865

Ministère de la Culture − France / Médiathèque de l’architecture et du patrimoine / Dist Rmn-GP © Donation Félix Nadar

 
  Nadar: »Zame George Sand ni bila le prijateljica, temveč tudi junakinja. Na svoji litografiji Phantéon-Nadar sem jo prikazal kot spomenik. Kot študent sem ji posvetil svojo prvo avtobiografijo. Ta fotografija je nastala leta 1861, ko je George Sand prejela nagrado Francoske akademije za najbolj častno literarno delo v zadnjih desetih letih.«

 

George Sand, ok. 1865

Ministère de la Culture − France / Médiathèque de l’architecture et du patrimoine / Dist Rmn-GP © Donation Félix Nadar

 
  Nadar: »Theodore de Banville, najin skupni prijatelj, naju je nekega jesenskega dne predstavil v Luxemburškem parku. Spomnim se silhuete v črnem plašču, ko se nam je približeval kot pravi gizdalin, znan v naših boemskih krogih. Čeprav sva imela različen temperament in drugačen pogled na realnost, sva hitro postala prijatelja. O najinem velikem prijateljstvu pričajo številni njegovi portreti in knjiga, ki sem mu jo posvetil − Charles Boudelaire: Intime: un poète innocent

Charles Baudelaire, ok. 1860

Ministère de la Culture − France / Médiathèque de l’architecture et du patrimoine / Dist Rmn-GP © Donation Félix Nadar

 
  Nadar: »Sarah je prišla v moj studio kot mlada 20-letna igralka. Njene poteze, polt, kodrasti lasje in pogled so zapeljali vsakogar, ki jo je pogledal. Na poziranje je ni bilo potrebno pripraviti, pozirala je naravno, kot da bi vedela, da bo postala zvezda.«

 

Sarah Bernhardt, 1860−1865

Ministère de la Culture − France / Médiathèque de l’architecture et du patrimoine / Dist Rmn-GP © Donation Félix Nadar

 
  Nadar: »Maneta sem spoznal zahvaljujoč Baudelairu, ki je želel spremeniti moje podcenjevalno mnenje o impresionizmu. Moram priznati, da mu je uspelo. V poznejših letih sem za svojo zbirko kupil nekaj njegovih slik.«

 

Edouard Manet, ok. 1865

Ministère de la Culture − France / Médiathèque de l’architecture et du patrimoine / Dist Rmn-GP © Donation Félix Nadar

 
  Nadar: »Z Vernom sva bila velika prijatelja, povezoval naju je pustolovski duh, strast do balonov in skupno poslanstvo ustvariti ‘leteči stroj, težji od zraka’. Zelo sem počaščen, da sem bil navdih za glavnega junaka v Vernovi knjigi Potovanje na Luno. Na fotografiji sem želel svojega prijatelja predstaviti kot umirjeno, nežno in modro osebo, s katero sem delil številne dogodivščine.«

 

Jules Verne

Ministère de la Culture − France / Médiathèque de l’architecture et du patrimoine / Dist Rmn-GP © Donation Félix Nadar