Maja Drolec: Poletni večeri s filmi na prostem od 9. junija do 10. julija

0
451

KINODVOR.  Mestni kino

Poletni večeri s filmi na prostem od 9. junija do 10. julija

S poletnimi večeri prihaja čas filmskih projekcij na prostem. Tudi letos bodo v Kinodvoru
sezono filmov na prostem pričeli s Kinodvoriščem, letnim kinom v atriju Slovenskih železnic, s katerim bodo v mestnem kinu na Kolodvorski poskrbeli za poletno vzdušje od 9. junija do 10. julija s projekcijami vsak večer ob 21.30, potem bodo filmi pod zvezdami na Ljubljanskem gradu.

V četrtek, 9. junija, smo si ogledali premiero filma Luzzu  (Alex Camilleri, 2021), ki so jo pripravili v sodelovanju s festivalom Kino Otok.

Prvenec malteško-ameriškega režiserja in scenarista je univerzalna pripoved o malem človeku, ki skuša preživeti, razpet med tradicijo in zahteve sedanjosti.  Film je glavnemu igralcu, resničnemu lokalnemu ribiču, prinesel posebno nagrado žirije na festivalu Sundance. igrajo Jesmark Scicluna, Michela Farrugia, David Scicluna.

Zgodba
Malteški ribič Jesmark ostaja zvest tradicionalnemu ribolovu z luzzujem – lesenim čolnom, ki se prenaša z deda, očeta na sina. Ko mora čoln nepričakovano popraviti, je to le ena izmed njegovih težav: že tako zasluži komaj dovolj za preživetje družine, njegov novorojeni sin potrebuje zdravljenje, z ženo, ki mu ne zaupa in prihaja iz premožne družine, se oddaljujeta … Svet, ki ga je poznal, medtem neizogibno izginja. Morski ekosistem je ogrožen, neusmiljena ribiška industrija in evropska birokracija pa praktično onemogočata življenje majhnih ribičev. Samo s korupcijo, goljufijo in krajo se še da nekako preživeti. Jesmarku se ponudi priložnost za zaslužek na črnem trgu.  Camilleri pokaže prefinjeno razumevanje, kako lahko majhni trenutki zgradijo občutek prostora: sandali na slanih tleh ribje tržnice; železno strgalo, ki lupi barvo z ladijskega trupa; duhovnik, ki blagoslavlja ladje za varno plovbo. Tik pred koncem filma Jesmark proda družinski čoln (luzzu, po slovensko čupa), ker za to dobi denar, s katerim kupi kombi za prevažanje rib. Zadnji prizor, ko vrže trnek v morje, dokazuje, da mu je težko in se zaveda, da je prelomil družinsko tradicijo.

Prizori Malte so osupljajoči, vendar podob, ki jih najde Camilleri, ne bi našli v nobeni turistični brošuri.

Alex Camilleri; scenarist in režiser:  »Z Jesmarkom in Davidom, resničnima ribičema, ki sta postala glavna igralca v filmu, sem začel odhajati na morje in snemati kratke dokumentarce o njunem delu. Tako sem se učil o njunih ribiških metodah: kako deluje vsak kos opreme na ladji, kako se vrže mrežo v morje; seznanil sem se z mnogimi in različnimi vrstami rib ter njihovo ceno na trgu. V tem času sta se Jesmark in David navadila na kamero. Te ekspedicije so bile zame velik navdih in marsikaj, kar sem doživel, sem neposredno uporabil v scenariju.«

Drama, ki jo upodobijo naturščiki,  prikazuje boj tradiciji zvestega ribiča, raziskuje moškost v krizi, izginjanje tradicije spričo sil napredka ter muke in negotovosti novega starševstva, da bi ohranil pokončno dvignjeno glavo, in temačno družbeno tematiko osvetljuje z bleščečo svetlobo Sredozemlja pod čudovitim vplivom italijanskega neorealizma.

Na intimnem prizorišču v atriju Slovenskih železnic bodo junija premierno predstavili še dva filma.
Pariz, 13. okrožje (Les Olympiades, 2021) Jacquesa Audiarda, zgodba o ljubezni, seksu in
prijateljstvu v času družabnih omrežij, bo na sporedu od 15. junija. S festivala Kino Otok 29. junija na  redni spored prihaja Memoria (Memoria, 2021) tajskega poeta Apichatponga Weerasethakula, ki v svojem prvem filmu, posnetem zunaj domovine, skupaj s Tildo Swinton in Jeanne Balibar popelje na osebno in skupnostno popotovanje po Kolumbiji, ki ga sproži skrivnostni pok.

 

 

Poletni večer se je zaradi slabega vremena odvijal v dvorani Kinodvora. Obiskovalci smo bili sprejeti s prisrčno dobrodošlico in izbrano kulinarično pogostitvijo. Lahko smo si tudi ogledali čupo, deblak, dolg ribiški čoln, ki je sicer postavljen v Slovenskem etnografskem muzeju.