Intervju z Andrejo Peklar – akademsko slikarko

0
275

K intervjuju sem povabila Andrejo Peklar, akademsko slikarko, ki je širši javnosti poznana zlasti kot  zelo cenjena, vse bolj uveljavljena ilustratorka, pri nas in v tujini.  Je avtorica številnih knjig za otroke.

Fotografija Andreje Peklar

Po študiju umetnostne zgodovine in filozofije se je vpisala na Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je diplomirala iz slikarstva. Poglobila se je  v ilustriranje knjig za otroke. Ilustrirala je številne slikanice, učbenike in revije za otroke. Za svoje delo je prejela različna priznanja in nagrade – pri nas in v tujini. Pomembno je Mednarodno zlato pero Beograda (2007), Purple Island Award,  NAMI Concours Koreja (2015), priznanje Hinka Smrekarja na 12. Slovenskem bienalu ilustracij (2016) Best of the Best, Hii Illustration, Kitajska, (2016), IBBY Honour list (2018), letos pa je prejela prvo nagrado na Sharjah Exhibition of Children’s book illustrations v Šardži (ZAE). Nagrado Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico je ilustratorka prejela kar trikrat (2006, 2017 in 2019). Leta 2018 so bile njene ilustracije izbrane za referenčno razstavo ilustracij na knjižnem sejmu v Bologni (Bologna Illustrators Exhibition 2018).

Ilustracija iz knjige Luna in jaz  Andreje Peklar (KUD Sodobnost International)

 

Andreja Peklar se v zadnjem času posveča predvsem ustvarjanju avtorskih slikanic.

Živi in ustvarja kot svobodna umetnica v Ljubljani.

Ilustracije Andreje Peklar spremljam že več let. Vedno znova me pritegnejo. Še posebej so me očarale njene ilustracije v najnovejši pesniški zbirki Bine Štampe Žmavc: Drobne pesmi (KUD Sodobnost International, 2021).

Fotografija knjige Drobne pesmi Bine Štampe Žmavc (KUD Sodobnost International)

 

Z Andrejo Peklar se je pogovarjala Vladimira Rejc, urednica spletne revije Ventilator besed.

 

Se talent rodi ali to postane?

Mislim, da obstaja prirojena nagnjenost oziroma “talent” za določeno področje ustvarjalnosti. Vendar je potrebno to razvijati, graditi, negovati. Zdi se mi, da prav na nobenem področju samo talent ni dovolj, da le ta zasije je potrebno veliko dela in razvijanja tega talenta. In pa motiv, žar, vizija.

Ilustracija iz knjige Drobne pesmi Bine Štampe Žmavc (KUD Sodobnost International)

 

Kdo vas je navdušil za ustvarjanje?

Nihče me ni posebej navduševal, vse se je nekako spontano porajalo. Nisem imela bratov in sester, tudi v vrtec nisem hodila, zato sem veliko časa preživela sama s seboj. Silno rada sem brala in se prav tako veliko igrala. Ta otroška “ustvarjalnost”, če ji lahko tako rečem, je prehajala od risanja, preko izdelovanja lutk, kipcev iz gline do ikebane, šivanja oblekic za punčke in kasneje zase. Svet je bil ena sama celota, kjer se je igra prepletala z realnostjo. Neprestano me je nekaj žulilo in je bilo treba spustiti duha iz steklenice.Ta občutek je še vedno enak, le da se je ustvarjalnost usmerila v risanje, slikanje in pisanje – to je postalo moja igra.

Ilustracija iz knjige Luna in jaz  Andreje Peklar (KUD Sodobnost International)

 

Kako se življenje in umetnost združita, povežeta? Sta za vas pomembna kraj in čas ustvarjanja? Kdaj najraje ustvarjate? Kje najraje ustvarjate?

Ustvarjalnost me spremlja ves čas. Pravzaprav se mi zdi, da meja med zasebnim in poklicnim, med življenjem in umetnostjo zame preprosto ne obstaja. Te delitve si niti ne znam čisto dobro predstavljati in če pomislim, si tega niti ne želim. Zato nimam določenega urnika razmejitve med delom in prostim časom. Ves čas se vrti motorček, ki se dotika ustvarjalnosti v moji glavi. Ko se sprehajam, ko gledam film, ko kuham, berem, se pogovarjam … Dopoldne urejam birokracijo, mejle, delam skice, iščem referenčno gradivo, skiciram, delam kakšna manjša, enostavnejša naročila. Kompleksnejše ilustracije, na primer za knjigo, pa najraje delam popoldne oziroma zvečer in ponoči, ko se vse okrog mene umiri.Takrat začutim utrip zemlje, noč, zvezde, takrat lažje slišim sebe. Verjetno pa je urnik povezan tudi s čisto praktičnimi vidiki bivanja in načinom življenja. Najraje delam v svoji delovni sobi, vendar nimam problemov ustvarjati tudi drugje, delala sem že tudi za skupno mizo, nagnetena z drugimi umetniki, ali pa v živo, pred publiko. Mislim, da je bolj pomemben fokus, sposobnost koncentracije in ustvarjalni naboj, kot pa specifičen kraj za ustvarjanje.

Inspiracija za ustvarjanje…

Inspiracija za ustvarjanje je lahko prav povsod, nikoli ne vem, kje me pravzaprav čaka. Včasih ležiš na hrbtu in gledaš oblak, drugič te zven kakšne besede potegne v neko zgodbo, določena oblika lahko sproži asociacijo. Vse to so nekakšni netilci, ki lahko zanetijo proces v glavi. V čakanje na nek romantični navdih pravzaprav niti ne verjamem. večkrat se spomnim misli G. G. Marqueza, da moraš preprosto vsak dan sesti za pisalno mizo, začeti pisati in čez čas pride tudi navdih. Preprosto je treba imeti odprto srce in misli, imeti antene, ki lovijo, prisluhnejo, procesirajo …

Ilustracija iz knjige Drobne pesmi Bine Štampe Žmavc (KUD Sodobnost International)

 

Iniciacija za ustvarjanje…

Ob zaključku starega projekta, pred začetkom novega, obvezno pospravim delovno mizo, odstranim in zložim papirje, čopiče in barve, očistim delovne površine … gre seveda tudi za neko duhovno očiščenje. Da stari projekt spustiš iz rok v njegovo novo življenje in se, očiščen, odpreš novemu projektu. Sicer pa potrebujem mir, če je zunanji zagotovljen, je seveda lažje. Ob delu velikokrat poslušam glasbo, poslušam jo v neskončnost, kot nekakšno mantro, iniciacijo v vzporedni svet, ki ga ustvarjam.

Ilustracija iz knjige Luna in jaz  Andreje Peklar (KUD Sodobnost International)

 

Navdušile so me vaše ilustracije v najnovejši pesniški zbirki Bine Štampe Žmavc (KUD Sodobnost International, 2021). Kako je potekalo delo (vajino sodelovanje) – med pesnico in ilustratorko?

Sodelovanje s tako izjemno ustvarjalko je vselej velik izziv, njeno delo seveda poznam in ga zelo cenim, tudi sodelovali sva že. Kot ilustratorka sem se pri svojem delu srečala z različnimi žanri besedil, motiviko, sporočilnostjo. Kot profesionalka se, seveda, nobene naloge ne prestrašim. Pa vendar so določena besedila, ki ti intimno bolj ustrezajo, so ti bolj “pisana na kožo”. In moder urednik zna poiskati dvojice avtorjev in ilustratorjev, ki nekako plujejo po istih svetovih. Zato sem bila zelo vesela povabila Jane Bauer k ilustriranju “Drobnih pesmi”. Ko sem jih prebrala, pa sem bila iskreno očarana, dotaknile so se me intimno, človeško, zelo globoko in v meni takoj sprožile ustvarjalni proces. Z avtorico sva se sicer slišali po telefonu, vendar ne v smislu skupnega dela na knjigi ali nekih sugestij, želja, v tem pogledu sem imela povsem proste roke. Takšno zaupanje s strani avtorja je izjemno dragoceno, za to sem Bini Štampe Žmavc in založbi resnično hvaležna. Če avtor verjame in zaupa vate, ti delo, ki je del njega samega, takorekoč izroči, da ga opremiš s svojo interpretacijo, je po eni strani velika odgovornost, po drugi strani pa izjemna motivacija in priznanje.

 

Ilustracije so nežne in občutljive. Prijetno presenetijo otroško in odraslo oko. Načrtujete kakšno razstavo?

Ilustrirati poezijo je drugače, kot ilustrirati slikanico. V knjigi poezije celoto tvorijo posamezne pesmi, ki so povezane v nek lok, vendar živijo vsaka zase. Tako je potrebno te posamezne celote povezati v neko skupno doživljajsko celoto. Knjiga poezije je nakako bolj abstraktna, če jo primerjamo s slikanico, ki ima, recimo neko jasno naracijo. Že sam naslov “Drobne pesmi” govori o drobnosti, majhnosti, v knjigi se srečujemo s subtilnimi podobami narave, krhkostjo odnosov, minljivostjo, z majhnimi posameznostmi v neskončnosti vesolja. Zato sem izbrala tehniko tuša in tekočega akvarela, ki je prosojen, rahlo amorfen, ne strogo definiran, na nek način daje vtis minljivosti, krhkosti.

Razstave trenutno ne načrtujem, imela sem dogovor za neko večjo razstavo, vendar sem jo zaradi preobremenjenosti odpovedala. Vsaka razstava namreč terja od ustvarjalca kar velik angažma in, če se pojavi sredi intenzivnega večjega dela, prekine ustvarjalni tok in se stvari zakomplicirajo. Zato imam rada, da se čas, če se le da, posebej razporedi na čas za ustvarjanje in čas za prezentacijo.

 Ilustracija iz knjige Drobne pesmi Bine Štampe Žmavc (KUD Sodobnost International)

 

Zelo ste ustvarjalni, dejavni in uspešni. Nam lahko zaupate, kaj zdaj ustvarjate?

Najlepša hvala, ja, idej imam še veliko, tudi moči in volje za realizacijo. Trenutno z velikim veseljem za založbo KUD Sodobnost International pripravljam avtorsko slikanico ”Tisoč ptic”.