Intervju z Majo Lubi, cenjeno ilustratorko

0
513

Maja Lubi je izredno zanimiva in cenjena ilustratorka. Njene ilustracije me vedno znova očarajo. Prav tako mojo hčerko. V današnjem intervjuju sva se pogovarjali o ustvarjalnosti, o knjigah, umetnosti, življenju.

Fotografija Maje Lubi

Med študijem likovne pedagogike na Pedagoški fakulteti v Ljubljani je začela ustvarjati na področju ilustracije. Za diplomsko delo je leta 2008 predstavila prvo izdano slikanico z naslovom Puhačka. Ilustrirala je mnogo slikanic, pesniških zbirk, učbenikov in promocijskih materialov. Ilustracije redno objavlja tudi v revijah. Za sodelovanje v priročniku Iz lončka v lonec je leta 2018 prejela priznanje zlata hruška. Številni prevodi domačih knjig so jo popeljali preko naših meja in omogočili sodelovanje s tujino. Svoja dela predstavlja na skupinskih in samostojnih razstavah, med zadnjimi v knjigarni Haček v Celovcu.

Njena novejša knjiga je Polžja dirka, avtorice Nejke Omahen Šikonja, ki je izšla pri založbi Morfem. Čudovita pesnitev o majhnem polžku Drobtini in mogočnem polžu Mirku, ki med dirko ugotovi, da za zmago niso dovolj samo mišice.

Je samozaposlena v kulturi kot ilustratorka, živi in dela v Ljubljani.

Se talent  – po  vašem mnenju – rodi ali to postane?

S talenti se rodimo,  tam so naša izhodišča za razvoj in uspeh. Naravno podarjena osnova, kako uspešno na njej gradimo je odvisno od volje do ustvarjanja, raziskovanja, poguma, okolja, vztrajnosti, notranje želje, ki včasih preglasi tudi razum. Da razpremo krila in zasijemo je potrebno veliko več kot samo nadarjenost.

Ilustracija Ptice selivke za revijo Prostočasnik

Kdo vas je navdušil za ustvarjanje?

V otroštvu sem imela popolne pogoje za spodbujanje ustvarjalnosti. Družino, kjer se je neprestano nekaj prenavljalo, šivalo, gradilo, skiciralo in iskalo nove ideje. Tako je bilo moje veselje do ročnih spretnosti, risanja, izdelovanja raznih predmetov precej samoumevno. Slikanice in kasneje tudi druge knjige so navdušenje za risanje samo še krepile. Želela sem združiti ti dve strasti, zato sem v Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo izbrala smer industrijsko oblikovanje. Kasneje sem se bolj našla v slikarstvu in usmerila v ilustracijo, a ideja o oblikovanju izdelkov v kombinaciji z risbo ostaja in tiho tli.

Ilustracija Medvedji sprehodi za revijo Zmajček

Ste kot deklica veliko risali?

Ko nekaj rad počneš, čas hitro mine in tako je bilo tudi v mojem primeru. Veliko prostega časa sem preživela s svinčnikom v roki in raziskovala svoj potencial, čeprav takrat še nezavedno in čisto spontano. Moji obšolski dejavnosti sta bili likovna in glasbena šola. Preizkušanje likovnih tehnik in spoznavanje zgodovine umetnosti pri slikarki Veri Terstenjak so mi odpirala nova znanja in pokazala širino umetniškega sveta, ki ga do takrat še nisem poznala. To so bili moji najljubši popoldnevi v tednu.

Ilustracija za slikanico V vrtincu črk Aksinje Kermauner

Kakšni so vaši spomini na prvo objavljeno ilustracijo?

Prijavila sem se na razpis za ilustriranje matematičnega učbenika in priložila nekaj ilustracij podanih nalog. To je bil začetek čudovitega sodelovanja, ki se občasno nadaljuje še danes. Narediti je bilo potrebno celo goro manjših ilustracij in takrat sem spoznala, da v tem poklicu ni pomembna samo ustvarjalnost, ampak tudi precejšnja organiziranost in odgovornost do dela, ki si ga sprejel. Nestrpno sem pričakovala izid učbenika, saj je nastajal daljše obdobje.

Ob vsaki objavi ali izidu knjige se prepleta mešanica občutkov.  Hip veselja, natančnega opazovanja, razmišljanja, kaj vse bi lahko izboljšal, naredil drugače. Nato se platnice zaprejo, izkušnjo sprejmeš, pospraviš v poseben predal in začneš na novo. Ponovno pred praznino belega papirja.

Vaša ustvarjalna muza…

Pri manjših naročilih se ideje porodijo v trenutku, sproži jih že samo besedilo in pogosto vse nastaja bolj lahkotno.  Za kompleksnejša dela kot je knjiga, je potrebno vse utrinke misli, podob in barvnih kombinacij povezati v celoto, kar zahteva bolj poglobljen razmislek. V procesu prebiranja besedila, raziskovanja in priprave skic črpam inspiracijo iz vsega kar občutim, doživljam. Ideja se lahko pojavi mimogrede ali po dolgem tuhtanju in skiciranju. Ohraniti lahkotnost in ilustracije, ki nastajajo več mesecev zaokrožiti v vizualno podobo, ki bo morda v prihodnosti navdih mlademu bralcu, pa je umetnost.

 

Ilustracija za slikanico Veverica Belica/Das Eichhörnchen Belica Nika Kuppra 

Sta za vas pomembna kraj in čas ustvarjanja?

Najlažje delam doma, v svojem delovnem prostoru z dobro svetlobo in vso opremo, ki jo potrebujem. Kjer nihče ne gleda pod čopič. Vendar se je občasno zabavno prevetriti. Pred časom sem se udeležila mednarodnega simpozija umetniške keramike in tam za nekaj dni ponovno izkusila ustvarjanje zunaj, na vrtu, v družbi drugih avtorjev.

Ni vsak čas primeren za ustvarjanje, a narava dela je taka, da se je potrebno sproti prilagajati in poiskati energijo, voljo za delo tudi takrat, ko stvari ne gredo po planu. Če je v zraku dobra atmosfera in sem na poti odkrivanja nečesa novega, mogoče drugačne tehnike ali barvne palete, takrat občutek za čas popolnoma izgubim.

Ilustracija Indijanci, vrači in pipa miru za revijo Prostočasnik

Kaj vam pomenijo knjige? Radi berete? Katera knjiga vas je navdušila v zadnjih dneh? Za otroke? Mladino? Odrasle?

Knjige rada prebiram, z njimi odkrivam nova področja in spoznavam drugačne poglede. Všeč mi je, če je knjiga lepo oblikovana, da me nagovori tudi vizualno. Med epidemijo sem pobrskala po lastni zbirki in prebrala nekaj takih, ki so me že dolgo čakale. Otroške in mladinske knjige seveda spremljam, rada prelistam novosti in občudujem, kaj nastaja pri nas in v tujini. Za rojstni dan sem od prijateljice v dar dobila prav posebno branje – knjigo z naslovom Find Your Artistic Voice avtorice Lise Congdon, ki me je spodbudila k razmišljanju o kreativnem procesu in možnostih, ki jih ilustratorski poklic ponuja.

Ilustracija Knjižni molj Ivan z očetom za slikanico O človeku, ki je iskal srečo Zdenke Obal

Kako poteka vaš ustvarjalni dan?

Všeč mi je, če dan začnem zgodaj, saj tako lahko naredim največ. Dopoldnevi so dragoceni, zato jih izkoristim za barvanje večjih ilustracij ali nastajanje manjših del za revije in druga naročila.  Ko koncentracija popusti urejam stvari na računalniku, organiziram delo za naprej in podobno. Včasih odneham prej in nadaljujem zvečer. Če bi se dalo, bi najraje delala dolgo v noč, vendar sem to navado opustila in se trudim, da se to ne zgodi prepogosto. Ko se vse umiri, nastajajo najboljše skice, kot da se odprejo druga vrata kreativnosti, lažje ulovim ideje. Naslednji dan s spočitimi očmi včasih sledi razočaranje, ker nič od tega ni uporabno ali veselje, da imam material, ki ga lahko razvijam naprej. Motivacija za začetek dneva.

Ilustracija za slikanico Mišek Bami Nataše Frank

Nam lahko zaupate svoje ustvarjalne načrte?

V teh mesecih pripravljam tretjo slikanico za tajvanski trg, ki je bila zasnovana že pred epidemijo, a se je proces nastajanja malo zamaknil. Z zanimanjem pogledujem tudi naprej, saj me na mizi čaka novo besedilo.

Še naprej bom lovila ideje, to vem.

 

Z Majo Lubi se je pogovarjala Vladimira Rejc, urednica spletne revije Ventilator besed.